Van kiút a perfekcionizmus illetve maximalizmus csapdájából?

A megújulási törekvéseinket hátráltathatja, ha túlzottan a tökéletességre törekszünk. Ez depresszióssá, fusztrálttá, aggódóvá vagy éppen dühössé tehet minket. Különösen igaz ez akkor, ha folyamatosan kritizáljuk magunkat, mert úgy érezzük, nem végzünk elég jó munkát annak ellenére, hogy annyi időt és energiát szántunk a feladatra. Milyen viselkedés jellemző az ilyen emberre?

A perfekcionista …

  • Krónikusan halogat.
  • Nehézséget okoz neki egy feladat befejezése vagy éppen túl könnyen feladja.
  • Túlzottan óvatos és alapos a feladatok elvégzésekor (pl. 3 órát tölt egy feladattal, amit mások 20 perc alatt elvégeznek).
  • Túlzottan ellenőriz dolgokat (pl. 30 percet tölt egy rövid, főnökének szánt e-mail átnézésével a helyesírási hibák elkerülése miatt).
  • Folyamatosan fejleszteni próbálja a dolgokat azáltal, hogy újra elvégzi azokat (pl. többször átír egy jelentést, hogy „tökélesítse” azt).
  • Kis dolgokon tépelődik (pl. melyik filmet kölcsönözze ki).
  • Komplikált ’Teendők’ listákat készít (pl. felkelés időpontja, fogmosás, zuhanyozás stb.).
  • Igyekszik elkerülni az új dolgok kipróbálását és így a hibázás lehetőségét.
  • Vonakodik segítséget kérni.
  • Inkább az eredményre, a végkifejletre fókuszál és nem a folyamatra vagy a cselekvésre magára.
  • Szigorúan ítéli meg magát és másokat is.
  • Megszállottja a kötelezettségvállalásoknak.
  • Elvárja a tökéletességet magától és másoktól is.
  • Ok nélkül kitart egy munka vagy feladat mellett, amikor mindenki más már rég feladta.

Most gondolatban tegyél egy pipát azon pontok mellé, amik valamilyen szinten jellemzőek rád. Megvan? Túl sok a pipa? Semmi gond! Az első lépés, hogy felismerd, amikor így viselkedsz, mert akkor tudsz rajta változtatni. Elkezdhetsz egy érzelmileg egészséges egyensúlyt kialakítani magadban, s perfekcionistából magasan teljesítővé válhatsz. Talán pont ez az első lépés a megújulásodhoz vezető úton.

Mikor válsz magasan teljesítővé? Ha arra törekszel, hogy a lehető legjobban csináld azt, amit csinálsz, azonban a perfekcionistákkal ellentétben elfogadod azt a tényt, hogy hibázni és a kockáztatni emberi dolog, a cél eléréséhez vezető úthoz tartozó emberi gyarlóság. 🙂

A következő írásomban adok pár tippet miként válj tökéletességre törekvőből magasan teljesítővé.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.