Barion Pixel

15 tipp a rendetlenség felszámolására

Szerző: | EGÉSZSÉG és JÓLLÉT

Nagy a rendetlenség körülötted? Az otthonod hűen tükrözi a lelkedben dúló káoszt? Szeretnél ezen változtatni? Az egyik módja, hogy elkezdesz rendet teremteni a környezetedben, ez majd pozitívan hat a belső dialógusodra is, s továbbhaladhatsz a megújulásod útján.  Szánj minden nap 5 percet a rendrakásra és természetesen jutalmazd meg magad az erőfeszítéseidért. 🙂 Segítségül álljon itt néhány javaslat.

 

15 ötlet a rendetlenség felszámolásához és a káosz elkerüléséhez

 

1. Jelölj ki egy helyet a beérkező papíroknak.

 

A papírok gyakran okoznak zűrzavart / rendetlenséget. Ennek az az oka, hogy a lakás különböző pontjaira tesszük le őket: az asztalra, a pultra, a fiókba, a polcra, a kredenc tetejére stb. Nem csoda, ha semmit sem találunk meg! Jelölj ki egy irattálcát vagy egy helyet az otthonodban, s csak ide tedd az összes beérkező papírt. Levelet kaptál? Tedd az irattárcádba. Iskolai papírok érkeztek? Tedd az irattárcádba. Receptek, jótállások, használati utasítások, jegyzetek, szórólapok? Tedd az irattárcádba! Ez a kis változtatás igazán átalakíthatja a papírmunkádat.

 

 

Ez lehet a pult vagy a konyhaasztal vagy három lépésnyi távolság a kanapé körül. Bárhol is kezded, tartsd magad a következő szabályhoz: semmi sem lehet azon a területen, amit éppen nem használsz. Mindent el kell onnan raknod. Amint megtisztítottál egy területet, tartsd is fent ezt az állapotot! Ettől kezdve minden nap, lassan növeld a rendbe tett zóna nagyságát, addig, amíg az egész ház azzá nem válik!

 

3.Takaríts le egy pultot.

 

Azt szeretnéd, hogy a lakásodban / házadban minden vízszintes felületen rend lenne. Talán egy kenyérpirító vagy egy dekorgyertya található rajta, s csak kevés felesleges dolog. Kezd az egyik pulttal. Mindent távolíts el róla, kivéve talán egy-két elengedhetetlenül szükséges dolgot. Van rajta egy ezer éve nem használt turmixgép? Tedd be a szekrénybe! Tüntesd el az összes papírt és a többi szemetet is, amit csak úgy a pultra dobtál.

 

4. Válassz ki egy polcot.

 

Most, hogy végeztél egy pulttal, próbálkozz egy polccal. Teljesen mindegy melyik polccal. Ez lehet egy szekrénypolc vagy egy könyvespolc. Ne foglalkozz az összes könyvespolccal – csak válassz ki egyet. Tüntess el róla minden nem alapvetően szükséges (azaz felesleges) dolgot és örülj a kialakított rendnek.

 

 

Most talán nincs kedved belekezdeni egy nagy rendrakásba, azonban ha előre kitűzöl egy dátumot, akkor beszervezheted a családtagjaidat is. Minél többen segítenek, annál jobb. Szerezz dobozokat, kukás zsákokat, s döntsd el kinek adományozod majd a felesleges dolgaidat. Valószínűleg egy hétvége alatt nem tudsz rendet rakni az egész házban, de nagy haladást fogsz elérni.

 

6. Kapj fel 5 tárgyat és keress nekik helyet.

 

Ezek lehetnek olyan dolgok, amiket éppen használsz, s csak leteszed őket valahová, mert nincs meg a megfelelő helyük. Ha nem tudod pontosan hová tedd őket, akkor keres nekik egy jó helyet. Állj meg egy pillanatra és gondold át: hol lenne a legjobb helyen? Aztán tedd oda, és használat után mindig ugyanoda tedd vissza őket. Cselekedj hasonlóan a többi tárgyat illetően is, mindig csak pár dolgot tegyél helyre egyszerre. Haladj lépésről lépésre és légy következetes.

 

7. Készíts egy „Talán” feliratú dobozt.

 

Néha, amikor egy csomó dolgot átnézel, pontosan tudod melyiket fogod megtartani (mert szereted és használod), melyiket dobod ki és melyiket adod oda valakinek. Aztán vannak olyan dolgok, amiket nem használsz, de talán később még szükséged lehet rá. Kötődsz hozzájuk, s nem tudsz megszabadulni tőlük? Tedd be egy „Talán” feliratú dobozba őket és tárold a dobozt egy eldugott helyen. A naptáradba tégy egy emlékeztető bejegyzést 6 hónappal későbbi időpontra, hogy átnézd a tartalmát. Fél év múlva vedd elő a dobozt és nézd meg, hogy mire van igazán szükséged belőle. Valószínűleg csak kidobod majd az egész dobozt, mert semmire sem volt belőle szükséged.

 

A rendrakással az a gond, hogy gyakran újabb szükségtelen dolgokat vásárolunk. Állítsd meg ezt a tendenciát: ne vásárolj semmit első látásra. Készíts egy 30 napos listát, s minden alkalommal, amikor egy nem alapvető dolgot (pl. egy legújabb technikai kütyüt, sokadik cipőt stb.) akarnál venni, írd fel a listára az aznapi dátummal. Döntsd el, hogy sosem veszel semmit (kivéve, ami szükséges), csak ha a listán marad 30 napon át. Legtöbbször addigra eltűnik a sürgető érzés, hogy megvásárold, így sok pénzt spórolhatsz és kevesebb felesleges tárgyad lesz.

 

9. Készíts néhány mappát.

 

A papírjaink néha felhalmozódnak, mert nincs egy jó helyünk, ahová tehetnénk őket. Címkézz fel néhány mappát a számláknak és más papíroknak. Tedd őket egy helyre. Nem kell túl bonyolult szisztémát kialakítanod, csak legyen pár extra mappád és címkéd, hogyha szükséged lenne rá.

 

10. Tanuld meg gyorsan az iratrendezést.

 

Ha kialakítottad az egyszerű iratrendező szisztémádat, akkor csak rendszeresen kell használnod. Vegyél ki egy adag papírt az irattálcádból és nézd át őket egyenként. Hozz gyorsan döntést: kidobod vagy azonnal lefűzöd vagy megjegyzést írsz rá, ha van még vele teendőd és beteszed a „Teendők” mappába. Semmit se tegyél vissza az irat halom tetejére, ne tedd őket máshová, csak a megfelelő mappába vagy az újrahasznosítható szemétbe.

 

11. Vegyél elő néhány ruhát, amit nem viselsz.

 

Amikor munkába készülődsz és éppen a ruhásszekrényedben kutatsz az aznapi viselet után, néhány percet tölts azzal, hogy kiveszel pár olyan ruhadarabot, ami már hónapok óta nem volt rajtad. Ha szezonális darabok, akkor tárold egy dobozban őket, a maradéktól pedig szabadulj meg. Tölts egy kis időt a ruhásszekrényed, fiókjaid átnézésével, s csak olyan dolgokat tarts benne, amiket viselsz is.

 

 

Ha nincs egy hely, ahol a gyógyszereket tartod, akik nevezz ki egyet. Nézd át a lejárati dátumokat, sebkötözőket, kenőcsöket, amik nem váltak be vagy allergiát váltottak ki. Csak a legszükségesebb dolgokat tartsd meg.

 

13. Önts ki mindent egy fiókból.

 

Válassz ki egy fiókot és öntsd a tartalmát egy asztalra. Ezután válogasd háromfelé a tartalmát: 1) dolgok, amik a fiókba valók; 2) dolgok, amik máshová tartoznak; 3) dolgok, amiket ki kell dobni. Tisztítsd ki a fiókot és tedd vissza az első csoportba tett tárgyakat szépen, rendben. A másik két halommal is foglalkozz rögtön!

 

14. Tanuld meg szeretni a rend látványát.

 

Amint egy területen rendet raktál, szakítsd rá időt, hogy élvezd a látványát. Csodálatos! Legyen ez a kívánatos kinézet! Tanuld meg utálni a rendetlenséget! Ezután vedd észre a rendetlenséget, és ahogy felbukkan, azonnal intézkedj is.

 

 

Néha nem csak velünk van a probléma, hanem azokkal az emberekkel, akikkel együtt élünk. Ha pár percet rászánsz, hogy elmagyarázd, miért is szükséges számodra a ház rendben tartása, akkor őket is bevonhatod a tevékenységekbe. Persze a családtagok meggyőzése egy külön bejegyzést is kitenne, de kezdetnek olvastasd el velük ezeket a javaslatokat. 🙂

 

Soknak tartod az 5 percet? Ha IDE KATTINTASZ, akkor akár 2 perc alatt is búcsút mondhatsz a halogatásnak!

Kiss Zita

Kiss Zita

Karrier- és Kapcsolatteremtési Tanácsadó / az introvertált útkeresők mentora

Célom: csendes sorstársaim támogatása tehetségük kiaknázásában, a kommunikációs és kapcsolatteremtési képességük fejlesztésében, hogy jól érezzék magukat a bőrükben és harmonikus, boldog életet éljenek. Bővebben rólam itt olvashatsz.